وبلاگ

اتصال کابل آلومینیوم به مس

اتصال کابل آلومینیوم به مس
انواع مختلفی کابل در بازار موجود می‌باشد که هرکدام ویژگی‌های خاصی داشته و کاربرد ویژه‌ای دارند. کابل‌های مسی و آلومینیومی جز پرکاربردترین انواع کابل‌های تولید شده در صنعت می‌باشند. کابل مسی و کابل آلومینیومی از نظر رسانایی، وزن، کاربرد و سایر ویژگی‌ها، با هم تفاوت دارند. علاوه بر این که می‌توان از این کابل‌ها به صورت جداگانه استفاده کرد، گاهی کابل آلومینیومی و مسی را به هم متصل کرده و از آن در کاربری‌های خاصی استفاده می‌شود. اما این نوع اتصال چیست و چگونه انجام می‌شود؟ کاربرد اتصال کابل آلومینیوم به مس چیست؟

کاربرد اتصال کابل آلومینیوم به مس

برای برقراری اتصال کابل آلومینیوم به مس از نوعی دوراهی به نام دوراهی بی متال استفاده می‌شود. در این نوع دوراهه قسمت مس به آلومینیوم با روش جوش اصطکاکی متصل می‌گردد. این اتصال از استحکام و دوام بالایی برخوردار بوده و در عین حال مقاومت الکتریکی بسیار اندکی دارد. وظیفه اصلی موف این است که از خوردگی دو فلز غیر هم جنس که در کنار هم قرار گرفته اند، جلوگیری کند. اتصال کابل آلومینیوم به مس به دلیل ویژگی‌های خاصی که این اتصال دارد، کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد.
از مهم‌ترین کاربردهای این اتصال می‌توان به استفاده در مخازن، لوله‌های حرارتی، مبدل‌های حرارتی، تجهیزات مربوط به حمل و نقل، وسایل ارتباطی و لوازم الکتریکی اشاره کرد. از این اتصال باید در مکان‌های خشک استفاده شود و استفاده از این اتصال در مکان‌های مرطوب ممکن است باعث ایجاد آتش سوزی شود. اتصال مستقیم این دو نوع کابل به دلیل سازگار نبودن فلز مس و آلومینیوم، امری غیرممکن و برای متصل کردن این دو نوع کابل به یکدیگر، باید از تجهیزات خاصی استفاده کرد. برای اتصال کابل آلومینیوم به مس، ابتدا کابل آلومینیوم که درون لوله‌ی داخلی کابلشو بی متال قرار دارد، به واسطه ی یک پرس مناسب با سایز قالبی که مرتبط با سایز کابل و کابلشو است، پرس می‌شود. پس از پرس آن، سوراخ کابلشو بی متال در سمت ورودی وزوه دار شینه مسی قرار می‌گیرد و از طریق پیچ و مهره محکم می‌شود.

تبدیل کابل آلومینیوم به مس

فواید اتصال کابل آلومینیوم به مس ؟

کاربرد اتصال کابل آلومینیوم به مس
همانطور که می‌دانید کابل‌های مسی از رسانایی بالایی برخوردار هستند؛ در حالی که میزان رسانایی الکتریکی کابل آلومینیومی در مقایسه با کابل مسی کمتر است. در عوض کابل‌های آلومینیومی بسیار سبک‌تر از کابل‌های مسی هستند. تلفیق ویژگی‌های ساختاری این دو نوع کابل موجب استفاده تخصصی‌تر از آن‌ها می‌شود. اتصال کابل آلومینیوم به مس باعث ایجاد ویژگی‌های ترکیبی و جدیدی از این کابل‌ها می‌شود. هر فردی متناسب با پروژه‌ای که در نظر دارد، می‌تواند از بعضی از فواید این اتصال استفاده کند. از مهم‌ترین فواید اتصال کابل آلومینیوم به مس می‌توان به تک فلزی بودن قطعات و همچنین غیر قابل دستیابی بودن آن اشاره نمود. اتصال این دو کابل با یکدیگر فواید دیگری نیز دارد به طوری که باعث می‌شود تا این اتصال، حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد، سبک از مس باشد و از لحاظ قیمت نیز، نسبت به مس خالص، ۳۰ الی ۵۰ درصد ارزان‌تر می‌باشد. به بیان ساده تر بهره‌گیری از این اتصال در پروژه‌‌های مختلف، مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

سیم و کابل پرتو الکتریک و لوله خرطومی از پرفروش ترین محصولات مجموعه پایپ فلکس

موف چیست؟

همانطور که اشاره شد، اتصال مستقیم آلومینیوم به مس امکان پذیر نمی‌باشد و ممکن است منجر به حوادث آتش‌ سوزی شود. برای اتصال دو نوع کابل با هادی‌های غیر هم جنس، مثل کابل مسی و آلومینیومی، از قطعه‌ای به نام موف استفاده می‌شود. موف‌ها انواع مختلفی دارند و استفاده از آن‌ها نیز بر اساس نوع کابل‌های مورد استفاده و سایز آن‌ها تعیین می‌شود. موف‌ها از نظر نوع فلز به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند که شامل موف مس، آلومینیوم و بی متال می‌باشد. از موف‌های بی متال جهت اتصال کابل آلومینیوم به مس استفاده می‌شود و این موف علاوه بر ایجاد اتصالی محکم و پایدار، از خوردگی کابل‌ها جلوگیری می‌کند.

مزایای اتصال موف بی متال برای اتصال کابل مس و آلومینیوم

اتصال کابل آلومینیوم به مس
این دو فلز طی فرایندی به نام جوش اصطکاکی به هم متصل می‌شوند به گونه‌ای که در هنگام پرس شدن کابل‌ها، در دو طرف هیچ حفره یا آسیبی در ایجاد نمی‌شود. پس از جوش خوردن مس و آلومینیوم سوراخ‌های مورد نظر جهت ورود کابل‌ها در دو طرف مقابل ایجاد می‌شوند.
اتصال کابل آلومینیوم به مس
در دوراهی بی متال هنگام اتصال دو کابل با جنس متفاوت، کابل مسی به قسمت مسی وارد شده و کابل آلومینیومی نیز در قسمت آلومینیومی قرار می‌گیرد. بخش آلومینیومی موف‌های بی متال به ماده روغنی آغشته می‌شود تا از خورده شدن آلومینیوم جلوگیری شود.
اتصال کابل آلومینیوم به مس
اتصال موف به کابل به شکل پایدار و دائمی بوده و به دلیل آن که موف بر روی کابل‌ها پرس می‌شود، جدا کردن آن از کابل ممکن نیست. انتخاب موف مناسب و با کیفیت از ازیادی برخوردار خواهد بود و شما می‌توانید جزئیات یک سیستم سیم‌کشی را بر اساس انتخاب موف تغییر دهید.
اتصال کابل آلومینیوم به مس
توجه داشته باشید که به غیر از نوع و جنس کابل‌ها، سایز آن‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شما باید هنگام خرید موف، به سایز کابل خود دقت کنید و متناسب با آن، موف مناسب را انتخاب و خریداری کنید.
اتصال کابل آلومینیوم به مس
موف بی متال که جهت اتصال کابل آلومینیوم به مس استفاده می‌شود، ترکیبی متشکل از فلز مس با خلوص ۹۹/۹ درصد و فلز آلومینیوم با خلوص ۹۹/۶ درصد می‌باشد.
اتصال کابل آلومینیوم به مس
موف‌های بی متال به شکل قطعاتی فلزی هستند که از دو فلز آلومینیوم و مس تشکیل شده و در میان آن‌ها، راه ارتباطی مستقیمی وجود ندارد. این ساختار بی متال موجب می‌شود تا انرژی به صورت غير مستقيم بین دو کابل منتقل شده و خطر بروز هرگونه آتش سوزی و سوانح دیگر، از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *