وبلاگ

جدول آمپر کابل آلومینیوم

جدول آمپر کابل آلومینیوم

جدول آمپر کابل آلومینیوم

برای انتخاب صحیح کابل‌های آلومینیومی با توجه به ظرفیت آمپری آن‌ها، از جدول کابل آلومینیومی یا جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم استفاده می‌شود. ارقام مندرج در این جدول‌ها بر اساس محاسبات و اطلاعات فنی است. برای جلوگیری از بالارفتن دمای هادی کابل و آسیب دیدن عایق آن‌ها هنگام بهره برداری، در جدول کابل آلومینیومی حداکثر جریان مجاز برای این نوع کابل معرفی می‌شود. جنس هادی و عایق کابل‌ها در تعیین حداکثر جریان مجاز تاثیرگذار است. نکته دیگری که در تعیین مقادیر جدول کابل آلومینیومی بسیار حائز اهمیت است، شرایط نصب کابل است که هر چه میانگن دمای محیط بیشتر باشد، امکان انتقال حرارت کابل به بیرون کمتر بوده و برای جلوگیری از خطرات احتمالی، لازم است جریان عبوری محدود شود.

جدول حداکثر جریان مجاز کابل آلومینیوم

جریان مجاز به حداکثر جریانی گفته می‌شود که می‌تواند از کابل گذر نماید، بدون این که به هادی یا عایق کابل و یا سایر تجهیزات صدمه بزند. جدول جریان مجاز کابل آلومینیومی به شما کمک می‌کند به راحتی مسافت و افت ولتاژ را بر اساس هر پروژه مشخص و با توجه به جداول استاندارد، میزان جریان اتصال کوتاه و افت ولتاژ را محاسبه نمایید.

کابل‌ها از نظر سطح ولتاژ به شرح زیر دسته‌بندی می‌شوند:
✔ کابل‌های قدرتLV یا ولتاژ پایین: کابل‌هایی که در برق شهری با ولتاژ ۲۳۰ ولت تک فاز و یا ۴۰۰ ولت سه فاز استفاده می‌شوند از این نوع کابل هستند.
✔ کابل‌های قدرتMV یا ولتاژ متوسط و HVیا ولتاژ قوی: کابل‌های زمینی ۲۰.۳۳، ۶۳.۲۳۰ کیلووات از این نوع کابل می‌باشند.
برای کابل‌های LV جریان مجاز بر اساس دو شاخصه زیر تعیین می‌شود:
1. حداکثر جریان مجاز که می‌تواند از کابل عبور کند که به عواملی مانند اندازه هادی کابل، میانگین دمای محیط نصب، جنس عایق کابل و تعداد رشته‌های کابل بستگی دارد.
2. افت ولتاژ در کابل که به عواملی مانند جریان عبوری از کابل یا طول آن ارتباط مستقیم دارد.
برای کابل‌های MV و HV جریان مجاز بر اساس دو شاخصه زیر تعیین می‌شود:
1. حداکثر جریان مجاز قابل عبور از کابل
2. حداکثر جریان اتصال کوتاه شبکه

بنابراین در جدول محاسبه کابل آلومینیومی باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید. با انتخاب درست سایز کابل قدرت آلومینیومی و استفاده از نوع مرغوب این نوع کابل و نصب صحیح، افزایش دما و افت ولتاژ در هنگام بهره‌برداری اتفاق نمی‌افتد. در ادامه به جدول کابل آلومینیومی فشار ضعیف، فشار قوی و متوسط می‌پردازیم.

شاید در هنگام تهیه کابل نام کابل Cat5e نیز به گوش شما خورده باشد. اما سؤال مهمی که خیلی از افراد دارند این است که کابل Cat6 بهتر است یا cat5e؟ در بیشتر جهات می‌توان به این موضوع پی برد که کابل‌های Cat6 عملکرد بهتری دارند و گزینه بهتری برای شما هستند. مهم‌ترین موضوع که می‌توان به آن اشاره کرد میزان سرعت انتقال اطلاعات در کابل‌ها است. لازم است بدانید که سرعت انتقال در کابل‌های cat5.۱ گیگابیت بر ثانیه است. اما در کابل‌های Cat6 این میزان انتقال به۰ ۱۰ گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید و سرعت بیشتری دارد. مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود افراد به‌جای کابل Cat6 به سراغ Cat6e بروند اختلاف قیمتی آن‌ها است. در بازار حال حاضر کابل‌های Cat6 ۱۰ الی ۲۰ درصد گران‌تر از مدل Cat5e هستند و همین موضوع افراد را مجاب کرده است که به سراغ این نوع کابل بروند.

جدول حداکثر جریان مجاز کابل آلومینیومی فشار ضعیف0.6/1 کیلوولت با عایقPVC

جدول آمپر کابل آلومینیوم

بیشینه جریان مجاز کابل آلومینیوم فشار متوسط (۶ تا ۳۰ کیلوولت) تک رشته

جدول جریان مجاز سه کابل آلومینیومی فشار متوسط تک رشته در کنار هم

حداکثرجریان مجاز کابلهای آلومینیومی فشار قوی (63 تا 400 کیلوولت)

جدول

هنگام استفاده از جداول بالا باید به یک سری نکات توجه نمایید. از جمله:
✔ جنس عایق کابل
✔ آمپر یا توان مورد نیاز
✔ میزان فاصله کابل‌ها از یکدیگر
✔ کیفیت و استاندارد کابل
✔ به جریان اتصال کوتاه توجه توجه نمایید
✔ شرایط محل نصب کابل و میانگین دمای آن
✔ مسافت و توجه به افت ولتاژ در مسیر
✔ عمق دفن در نصب زمینی و مقاومت حرارتی خاک

 محصولات برق کوشان با ضمانت اصل کالا و قیمت مناسب 

 021-33994137 📞

loooogoooo

جدول انتخاب کابل LV بر اساس مسافت

جدول کابل آلومینیومی بر مبنای مسافت نیز توسط مهندسین ارائه گردیده است. هرچه مسافت طولانی‌تر باشد، طول کابل نیز بیشتر می‌شود. با توجه به این که مقاومت الکتریکی رسانای کابل با طول آن رابطه مستقیم دارد، می‌توان گفت افزایش طول کابل باعث مقاومت بیشتر و در نتیجه افزایش افت ولتاژ می‌شود. استفاده از جدول محاسبه کابل آلومینیومی براساس مسافت به شما کمک می‌کند تا افت ولتاژ از میزان معین بیشتر نشود.

  • انتخاب کابل آلومینیومی 4 رشته در نظر گرفتن آمپر و مسافت در سیستم سه فاز 380 یا 400 ولت و نصب زیر زمینی
جدول جریان مجاز کابل آلومینیومی ۳ یا ۴ رشته با عایق PVC در سیستم سه فاز و نصب زیر زمینی
  • انتخاب کابل دو رشته آلومینیومی برای سیستم تک فاز 230 یا 220 ولت و کابل کشی زمینی
جدول آمپر کابل آلومینیوم

با استفاده از این جداول می‌توانید بهترین کابل آلومینیوم را در مسافت مورد نظر خریداری کنید. این کار به کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیرات و نگهداری کابل در آینده کمک شایانی خواهدکرد.

چرا باید از جدول کابل آلومینیومی استفاده کنیم؟

جریان مجاز به میزان جریانی گفته می‎شود که از سیم و کابل عبور می‌کند به شکلی که به دستگاه و سیم وکابل آسیب وارد نمی‌شود. افت ولتاژ میزان جریانی است که به خوبی به قسمت انتهای کابل نمی‌رسد و باعث خاموش شدن یا سوختن تجهیزات الکتریکی می‌شود. ظرفیت انتقال جریان هر یک از رساناهای سیم در مقایسه با یکدیگر فرق دارد. جریان استاندارد، مقدار جریانی است که بدون آن که از درجه حرارت سیم بالاتر رود، به عملکرد خود ادامه دهد. همه کابل‌ها یک سطح مقطع معین دارند که با توجه به آن توانایی و ظرفیت انتقال جریان الکتریکی آن‌ها مشخص می‌شود. در هر قسمت از کابل آلومینیومی میزان حرارت به ایجاد شده در هادی، می‌بایست به نحو صحیح به محیط انتقال یابد. به طور معمول عایق کابل‌ها از جنس PVC است و بالاترین دمای مجاز برای آن‌ها ۷۰ درجه سانتی گراد است.

اگر درجه حرارت محیط یا سیم برق از این مقدار بالاتر رود، روکش کابل‌ها شروع به ذوب شدن می‌کند و بعد از آن قسمت هادی کابل‌ها با هم تماس پیدا کرده و اتصالی رخ می‌دهد و علاوه بر کاهش طول عمر سیم، خسارت زیادی را به همراه دارد. تعیین میزان جریان مجاز به سطح مقطع سیم و نوع عایق ارتباط مستقیم دارد زیرا که هر نوع از عایق قادر است میزان حرارت مشخصی را تحمل کند که بر اساس استانداردها مشخص می‌شود. تکنسین‌ها و مهندسین به دلایل زیادی از جدول کابل آلومینیومی استفاده می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آن خطراتی است که بعد از کابل کشی به وجود می‌آیند. به عنوان مثال افزایش دمای هادی کابل موجب آسیب دیدن عایق شده و بعد از مدتی آتش سوزی و برق گرفتگی اتفاق می‌افتد. بنابراین جنس هادی و عایق کابل دو عامل موثر در تعیین جریان مجاز کابل هستند. جدول کابل آلومینیومی ما را در انتخاب مناسب‌ترین کابل در مسافت مورد نیاز یاری می‌کند.

نکاتی که هنگام خرید کابل آلومینیومی باید در نظر بگیریم

✔ باید به میزان حداکثر جریان مجاز برای هر سایز از کابل آلومینیوم که انتخاب می‌کنید، دقت داشته باشید.

✔ به مسافت و افت ولتاژی که احتمال دارد در مسیر رخ دهد، دقت شود.

✔ بهتر است جنس عایقی که برای کابل آلومینیوم یا کابل زمینی استفاده می‌شود از جنس PVC و یا XLEP باشد.

✔ کابلی را انتخاب نمایید که در هنگام تولیدآن همه استانداردها رعایت شده و از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار باشد.

✔ به مکان نصب کابل دقت کرده و از میانگین دمای آن مطلع باشید.

✔ نیاز است به مقاومت حرارتی که در خاک وجود دارد، توجه کنید.

✔ به عمق دفن کابل‌ها در نصب‌های زمینی توجه نمایید.

✔ به مقدار فاصله کابل‌ها از یکدیگر دقت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *