وبلاگ

سینی کابل فلزی چیست؟

سینی کابل فلزی

سینی کابل فلزی چیست؟

در پاسخ به سوال سینی کابل فلزی چیست باید بگوییم آنها وسایلی هستند که وظیفه محافظت از کابل‌ها و سیم‌های برق را برعهده دارند. البته بدین دلیل که این وسیله، کابل‌های برق را از یکدیگر تفکیک می‌کند، می‌توان گفت که وظیفه هدایت و انتقال انرژی الکتریکی را نیز انجام می‌دهند. سینی کابل از جمله تجهیزاتی‌ست که استفاده از آن اهمیت زیادی دارد و در ادامه به طور کامل با این وسیله آشنا خواهیم شد.

سینی کابل فلزی چیست؟

سینی کابل معمولا از متریال‌های مختلفی تولید می‌شوند و از آنها برای کمک به انتقال انرژی الکتریکی و محافظت از سیم‌ها و کابل‌های برق استفاده می‌گردد. از سینی کابل فلزی می‌توان بر روی سقف، دیوار، زمین و حتی زیر زمین استفاده کرد. متریال استفاده شده در ساخت سینی کابل معمولا فلز آهن با روکش گالوانیزه است، اما این تجهیزات با متریال‌های پلاستیک و استیل و آهن رنگ شده نیز ساخته می‌شوند.

در تکمیل سوال سینی کابل فلزی چیست، باید بگوییم که این وسیله موجب یکسان سازی کابل کشی شده و همچنین باعث می‌شود کابل‌ها به صورت ایمن کشیده شوند. معمولا سینی کابل شکل مشبک دارد و حاوی سوراخ‌هایی است که کاربردشان خنک کردن محفظه نگهداری و همچنین بستن سیم‌ها و کابل‌ها می‌باشد.

سینی کابل فلزی برق

از سینی کابل فلزی همچنین به جای لوله‌های کاندوئیت استفاده می‌شود. این تجهیزات علاوه بر اینکه در صنایع ساختمانی و تاسیسات الکتریکی استفاده می‌شود، همچنین کاربرد بسیاری در ساخت و سازهای تجاری دارد. از سینی کابل همچنین جهت هدایت و محافظت از کابل‌های فیبر نوری نیز استفاده می‌شود.

همچنین در کابل کشی در خطوط برقی که ولتاژ بالایی دارند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، به این دلیل که می‌تواند خطرات را به حداقل برسانند. البته روش‌های متعددی برای محافظت از سیم‌ها و کابل‌های برق وجود دارد که استفاده از سینی کابل فلزی، روشی آسان‌تر و کم هزینه‌تر است. استفاده از سینی کابل علاوه بر حفظ زیبایی و ظاهر مرتب، محافظت از کابل‌ها در برابر رطوبت، مواد شیمیایی، ضربه، اسیدها و … را برعهده دارد.

انواع سینی کابل برق

سینی کابل بسته به نوع پروژه، کابل مورد استفاده و کاربرد سینی، دارای انواع مختلفی است. از جمله تقسیم‌بندی‌های سینی کابل می‌توان به جنس، اندازه و ضخامت این وسیله اشاره کرد که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

انواع سینی کابل بر اساس جنس

سینی کابل آلومینیومی

این سینی‌ها معمولا در هر محیطی قابل استفاده هستند. سینی کابل آلومینیومی علاوه بر وزن سبکی که دارد، به راحتی نیز نصب می‌شود. از دیگر مزایای این نوع سینی می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدگی، خوردگی و … اشاره کرد.

سینی کابل فولادی

ویژگی‌های قابل توجه سینی کابل فولادی، مقاومت و کیفیت ساخت بالا در عین قیمت مناسب آن است. البته تنها عیبی که دارد، وزن بالا و حجیم بودن آن می‌باشد. همچنین لازم است بگوییم که فلز فولاد مقاومت کمتری در برابر ضربه و خوردگی نشان می‌دهد. البته برای رفع این مشکل، می‌توان سینی‌های کابل فولادی که دارای پوشش ضد زنگ هستند را تهیه کرد. به هر حال مهم‌ترین خصوصیت این نوع سینی، مقاومت بسیار بالایی است که در برابر دمای زیاد، مواد شیمیایی و … دارد.

سینی کابل فایبرگلاس

سینی‌های فایبرگلاس نیز همانند سینی‌های کابل فولادی دارای مقاومت زیادی در برابر خوردگی هستند، با این تفاوت که این سینی‌ها نارسانا بوده و وزن کمی دارند که همین موضوع کار با آنها را آسان می‌کند. مهم‌ترین ویژگی تجهیزات مورد استفاده در تاسیسات برق ساختمانی، مقاومت و استحکام بالاست که به همین علت، سینی کابل فایبرگلاس با استفاده از ورق‌های فولادی ساخته می‌شود. البته لازم به ذکر است که برای افزایش مقاومت این تجهیزات در برابر عوامل آسیب‌زا، پس از تولید آنها را با روش‌های متفاوتی گالوانیزه می‌کنند. ضمن اینکه این موضوع بر روی عمر تجهیزات نیز تاثیر بسزایی دارد.

کدام سینی کابل فلزی مناسب پروژه می‌باشد؟

پس از اینکه دانستید سینی کابل فلزی چیست و چه کاربردی دارد، اکنون نوبت به انتخاب سینی کابل برق مناسب برای شما می‌رسد. هنگام انتخاب حتما دقت کنید که این سینی قرار است در چه محلی نصب شود. از آنجایی که سینی کابل برق با توجه به کاربردهای مختلفی که دارد در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شود، باید بدانید طبق نوع پروژه و کابل مورد استفاده، کدام نوع سینی برایتان مناسب خواهد بود.

استفاده از سینی کابل فلزی برق در محیط خارجی

طبق گفته‌های بالا، اگر قرار است سینی در یک محیط خارجی نصب شود، باید به جنس و ضخامت سینی توجه ویژه داشته باشید، زیرا شرایط آب و هوایی بر استحکام و مقاومت آن موثر خواهند بود. در انتخاب سینی مناسب جهت نصب در فضاهای داخلی نیز باید به یکسری موارد توجه داشت تا بتوان یک سینی کابل مناسب را خریداری کرد.

دقت کنید که اگر پروژه شما در شهرهای دارای آب و هوای مرطوب است، حتما باید تجهیزاتی تهیه شود که قابلیت مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی خورنده را داشته باشد. در عین حال، سینی کابل مورد استفاده در فضاهای داخلی به دلیل قرار نگرفتن در معرض شرایط جوی خاص معمولا از نوع گالوانیزه سرد یا رنگ شده هستند.

مزایای استفاده از سینی کابل فلزی

حالا که متوجه شدیم سینی کابل فلزی چیست و چه کاربردی دارد، به توضیح مزایای استفاده از آن می‌پردازیم.

استفاده از سینی کابل فلزی چندین مزایا دارد. اولین مزیت، اتصال و نصب آسان آن است و دومین مزیت، مقرون به صرفه بودن و در عین حال کاربردی و مفید بودن آن می‌باشد. استفاده از این روش برخلاف شیوه‌های سنتی و قدیمی هم هزینه کمتری دارد و هم به دلیل مقاومت و استحکام بالا، ایمنی و یکسان سازی کابل کشی، تضمینی خواهد بود. هر سینی کابل از چند بخش تشکیل شده است که به ترتیب عبارتند از: صفحات اتصال، صفحات شعاعی و قلاب‌های تی ایکس.

کاربرد صفحات اتصال، متصل کردن سینی‌های کابل است. صفحات شعاعی برای خم‌های مختلف با شعاع‌های مختلف استفاده می‌شوند و کاربرد قلاب‌های تی ایکس، ایجاد اتصالات ضربدری و تی شکل است. در آخر باید گفت که چنین ساختار ساده‌ای موجب ایمنی و محافظت بادوام از کابل‌ها و سیم‌های برق می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *