دسته‌بندی نشده

لوله گالوانیزه سبک چیست؟

لوله گالوانیزه سبک

لوله گالوانیزه سبک چیست؟ معرفی ویژگی‌ها و انواع آن

لوله گالوانیزه سبک از جمله انواع لوله‌های صنعتی سبک می‌باشد که برای اینکه مقاومت آن در برابر خوردگی افزایش یابد، جداره‌های خارجی و داخلی لوله را با استفاده از فلز روی پوشش می‌دهند. این محصول با نام‌های دیگری از جمله لوله سبک صنعتی، لوله سبک و لوله گالوانیزه صنعتی نیز شناخته می‌شود.

دلیل نامیدن این لوله‌ها به این اسم در حقیقت روش تولید آنهاست که گالوانیزاسیون سرد و گرم نام دارد. این لوله‌ها به دلیل قیمت ارزان‌تر و مناسب‌تری که دارند، نسبت به لوله گالوانیزه سنگین پرمصرف‌تر هستند. از دلایل دیگر استفاده فراوان آنها در طراحی و ساخت و ساز لوله‌های فلزی، تنوع مختلفی است که دارند. برای اینکه بیشتر با این محصول صنعتی پرمصرف آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراهمان بمانید.

روش تولید لوله گالوانیزه سبک

اکنون که دانستید لوله گالوانیزه سبک چیست، می‌خواهیم به فرآیند تولید آن بپردازیم. لوله‌های سبک صنعتی به دو روش تولید می‌شوند:

  • گالوانیزاسیون گرم
  • گالوانیزاسیون سرد

هر دوی این روش‌ها در ادامه توضیح داده می‌شوند.

گالوانیزاسیون گرم

در این روش، ابتدا لوله سبک تمیز می‌‎شود و سپس برای آغشته شدن به فلز روی، آن را درون وان‌های مذابی که مملو از روی هستند قرار می‌دهیم. با این کار سطح داخلی و خارجی لوله به خوبی به فلز روی آغشته می‌شود.  هر چند این روش نسبت به گالوانیزاسیون سرد گران‌تر است، اما کیفیت، دوام و مقاومت لوله تولیدی در برابر خوردگی بسیار بالاتر خواهد بود. با دانستن این دو روش بیشتر با اینکه لوله گالوانیزه سبک چیست آشنا خواهید شد.

گالوانیزاسیون سرد

در ادامه اینکه توضیح دادیم لوله گالوانیزه سبک چیست و گالوانیزاسیون گرم چگونه انجام می‌شود به توضیح گالوانیزاسیون سرد می‌پردازیم.

در این روش با استفاده از مایع الکترولیت و جریان الکتریسیته، لایه‌ای از فلز روی بر روی لوله ایجاد می شود. کیفیت، دوام و مقاومت در برابر خوردگی حاصله از این روش متوسط است. به همین دلیل هم این روش نسبت به گالوانیزاسیون گرم، مقرون به صرفه‌تر و ارزان‌تر خواهد بود.

گالوانیزاسیون

فرآیند گالوانیزاسیون در صنعت تولید آهن آلات برای افزایش مقاومت و جلوگیری از خوردگی انجام می‌شود. در این فرآیند از فلز روی و ترکیباتی از فلز آهن استفاده می‌شود. از لوله‌های گالوانیزه سبک به دلیل دارا بودن لایه محافظ برای تخلیه فاضلاب، لوازم بهداشتی کوچک، تهویه و جابجایی آب استفاده می‌شود.

مزایای لوله گالوانیزه سبک چیست؟

روش تولید لوله گالوانیزه سبک باعث شده است تا نسبت به سایر لوله‌ها دارای مزایایی باشد که به شرح زیر هستند:

  • عمر طولانی: این لوله‌ها به دلیل دارا بودن لایه محافظ عمر زیادی دارند. طول عمر این لوله‌ها در مناطق روستایی 50 سال و در مناطق ناهموارتر 25 سال می‌باشد.
  • استانداردسازی: فرآیند گالوانیزاسیون موجب می‌شود تا لوله‌ها دارای شرایط استانداردی شوند و بتوانند الزامات خاصی را برآورده کنند.
  • چقرمگی بالا: چقرمگی به معنای میزان سخت بودن و مقاوم بودن یک محصول است. فرآیند گالوانیزاسیون موجب دوام و مقاومت بسیار بالای فولاد می‌شود.
  • هزینه نگهداری پایین: دو ویژگی طول عمر و چقرمگی زیاد موجب می‌شود که لوله‎ها به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز داشته باشند و هزینه نگهداری از آنها زیاد نخواهد بود.
  • هزینه پایین گالوانیزاسیون: به طور کلی، فرآیند گالوانیزاسیون نسبت به سایر روش‌های محافظتی هزینه کمتری دارد و به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.
  • بازرسی آسان: پوشش‌های لوله گالوانیزه با چشم قابل بررسی هستند و به راحتی می‌توان ضخامت آنها را تشخیص داد.
  • ساخت سریع: پس از انجام فرآیند گالوانیزاسیون، محصول قابل استفاده خواهد بود. این بدین معناست که نیازی به مراحل ثانویه از قبیل رنگ آمیزی، آماده سازی یا بازرسی سطح پوشش نخواهد بود.

لوله گالوانیزه فشار قوی

لوله گالوانیزه فشار قوی یا لوله گالوانیزه کشاورزی در واقع به لوله‌هایی گفته می‌شود که دارای مقاومت بالا در برابر فشارهای مایعات عبورکننده هستند. این لوله‌ها از جنس فولاد هستند که به روش گالوانیزاسیون عایق شده‌اند و در ضخامت‌های مختلف 2، 2.35 و 2.5 موجود هستند.

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین چیست؟

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین در ضخامت، اندازه و ابعاد آنهاست. طبیعتا ضخامت و وزن لوله گالوانیزه سنگین بیشتر است، بدین دلیل که میزان فلز “روی” استفاده شده برای پوشش دهی بیشتر می‌باشد. این تفاوت‌ها بر قیمت لوله‌های گالوانیزه سبک و سنگین نیز موثر است. به طور کلی اگر شما می‌خواهید از لوله‌هایی با عمر طولانی‌تر استفاده کنید، بهتر است لوله گالوانیزه سنگین را انتخاب کنید.

کارخانجات تولید لوله گالوانیزه سبک

چندین کارخانه تولیدی لوله گالوانیزه سبک در ایران وجود دارد که از جمله آنها می‌توان کارخانجات ساوه، صبا پروفیل، درپاد تبریز، مرند و … نام برد. از پرطرفدارترین کارخانجات تولید لوله گالوانیزه می‌توان به کارخانجات پروفیل ساوه و نورد اشاره کرد. تمامی لوله‌های گالوانیزه تولیدی در این کارخانجات از استانداردهای بین المللی مانند DIN 2444 و DIN EN 10240 پیروی می‌کنند و لوله‌ها با ضخامت‌های مختلف (سبک، سنگین و فوق سنگین) تولید می‌شوند.

تنها تفاوتی که درباره لوله گالوانیره سبک وجود دارد این است که این لوله‌ها بسته به کاربردی که دارند در دو نوع رزوه‌دار و بدون رزوه تقسیم می‌شوند و در واقع بسته به کاربردشان، در ضخامت های مختلف تولید می‌شوند.

کاربرد لوله گالوانیزه سبک چیست؟

لوله‌های فولادی گالوانیزه به دلیل داشتن لایه محافظ با سایر لوله‌های آهنی و فولادی متفاوت هستند. تفاوتی که دارند این است که وجود روی در لایه محافظ باعث می‌شود تا این فلز با اکسیژن واکنش بدهد و کربنات روی را ایجاد کند که نتیجه آن بوجود آمدن سطحی مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی است. لوله‌های گالوانیزه دارای کاربردهای متعددی هستند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

1.    صنعت کشاورزی

تجهیزات کشاورزی به دلیل قرارگیری مداوم در مقابل عوامل طبیعی و شیمیایی، مستعد خوردگی، آسیب و خرابی هستند. به همین دلیل این تجهیزات باید دارای لایه محافظ باشند و لوله‌های گالوانیزه سبک و سنگین برای استفاده در صنعت کشاورزی مناسب هستند.

2.    سیستم لوله‌کشی

مسلما عمده استفاده از لوله‌های گالوانیزه در سیستم لوله‌کشی است. این لوله‌ها به دلیل ساختاری که دارند، به مدت 50 سال قابل استفاده هستند. همچنین استفاده از این لوله‌ها در مناطقی که آب و هوای نامساعدی دارند می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

3.    ساختمان سازی

از آنجایی که این لوله‌ها عمر طولانی‌ دارند، در مصارف مسکونی و صنعتی نیز می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. البته از لوله‌های گالوانیزه سبک برای کارهای بزرگ استفاده نمی‌شوند و بیشتر برای ریل‌ها، ناودان‌ها، تیرها و نرده‌ها استفاده می‌شوند.

به طور کلی بعد از آنکه متوجه شدید لوله گالوانیزه سبک چیست؟ و چه کاربردی دارد، می‌توانید به درستی و در زمان مناسب از آن بیشترین بهره برداری را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *