وبلاگ

کابل آلومینیوم زره دار

کابل آلومینیوم زره دار

امروزه کابل‌ها نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کنند، کابل آلومینیوم زره دار، که برخی آن را با نام کابل آرموردار یا کابل محافظ نیز می‌شناسند، یکی از بهترین انواع کابل‌ها می‌باشد، می‌توان گفت؛ در صنعت برق امروزی کابل‌ها اجزای بسیار مهمی هستند، اغلب مواقع در ساخت این محصول، استاندارد‌های مختلفی به کار می‌رود، برای جلوگیری از برخی حوادث همچون؛ آتش سوزی و برق گرفتگی همواره سعی می‌شود، از بهترین استاندارد‌های روز دنیا برای تولید آن استفاده شود. استفاده از کابل استاندارد به قدری مهم است، که می‌تواند ضمن انتقال صحیح الکتریسیته به تجهیزات، از به خطر افتادن جان افراد جلوگیری کرده و هزینه‌های مالی را کاهش دهد، به همین خاطر جنس و مواد استفاده شده در آن اهمیت فراوانی دارند. یکی از انواع کابل‌ها با درجه محافظت فیزیکی بالا، کابل‌های زره دار هستند. پایپ فلکس ارائه دهنده کابل آلومینیومی زره دار و لوله خرطومی پلی اتیلن و سیم و کابل پرتو الکتریک است.

معرفی کابل آلومینیوم زره دار

به طور کل، آن دسته از کابل‌هایی که در ساخت آن یک نوع لایه محافظ جهت افزایش استحکام، به کار رفته باشد، کابل آلومینیوم زره دار می‌نامند، در ساختار آن آلومینیوم نقش هادی اصلی را ایفا می‌کند. مهم‌ترین اجزا در ساختار این کابل که آن را با سایر کابل‌ها متمایز می‌کند، روکش محافظ آن است، این روکش که نوعی زره محافظ است، باعث افزایش استحکام و مقاومت کابل در برابر آسیب‌های خارجی می‌شود، بستگی به نوع محیطی که کابل در آن‌جا استفاده می‌شود، ممکن است عوامل زیادی وجود داشته باشند، که باعث کاهش طول عمر کابل و همچنین بروز انواع صدمات به آن می‌شود، در این مواقع استفاده از کابل آلومنیوم زره دار می‌تواند بهترین گزینه باشد. کابل آلومینیوم زره دار در دو نوع فشار ضعیف و متوسط، تولید می‌شود و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته نوع فشار ضعیف، معمولا به‌طور سفارشی قابل تولید است. این کابل‌ها با زره مفتولی و نواری تولید می‌شوند. کابل آلومینیوم زره دار فشار ضعیف با زره‌ی مفتولی، با علائم NAYRY و NA2XRY و کابل آلومینیوم زره دار فشار ضعیف با زره‌ی نواری، با علائم NAYBY و NA2XBYنمایش داده می‌شود. کابل آلومینیوم زره دار فشار متوسط با زره‌ی نواری نیز با علائم اختصاری NA2XSYBY و با زره مفتولی نیز NA2XSYBY با مشخص می‌گردد.

لوله فلکسیبل رهاورد،از پرفروش ترین محصولات مجموعه برق کوشان

مزایا و معایب کابل آلومینیوم زره دار

برخی در این باورند که آلومنیوم با توجه به مقاومت بالایی که دارد، نمی‌تواند جایگزین مس شود، اما این باور کاملا اشتباه است، با توجه به افزایش قیمت اغلب فلز ها، این نوع کابل آلومینیومی از قیمت مناسب‌تری برخودار است، در نتیجه تبدیل به یک محصول اقتصادی در میان رقبای خود شده است. نباید فراموش کرد که رسانایی آلومینیوم از مس کمتر می‌باشد، اما نسبت به آن مزیت مهمی دارد و آن چگالی کمتر است، به طوری که چگالی آلومینیوم یک سوم مس است، بر همین اساس کابل آلومینیوم زره دار از کابل‌های مسی سبک‌تر است، وزن کم یک مزیت مهم محسوب می‌شود، در نتیجه استفاده از این نوع کابل‌ها نیز در مکان‌های مختلف بسیار آسان‌تر و به صرفه‌تر می‌باشد. کابل‌های آلومینیومی نسبت به سایر کابل‌ها از مقاومت بیشتری برخوردار هستند، همین دلیل باعث شده است، این محصول برای استفاده در برق‌های فشار قوی مناسب‌تر باشد، البته سرعت انتقال در نمونه مسی آن بیشتر است، قدرت فلز آلومینیوم برخی معایب نیز به کابل آلومینیوم زره دار داده است، در این نوع از کابل با توجه به قدرت بالا احتمال خوردگی در برابر برخی عوامل شیمیایی وجود دارد، اما با به کار گیری برخی موارد در مصرف آن، می‌توان از بروز چنین اتفاقاتی جلو گیری کرد.

مزایا کابل آلومینیومی زره دار

مصارف کابل آلومینیوم زره دار

درست است که هرکدام از انواع کابل‌ها مصارف خاص خود را دارند و نمی‌توان گفت کدام نوع برای استفاده مناسب است، زیرا معمولا با توجه به قدرت برق مصرفی و همچنین مکانی که کابل در آن استفاده خواهد شد، کابل مناسب انتخاب می‌شود، با توجه به این که انتخاب مناسب آن، می‌تواند موجب کاهش خطر و آسیب به کارکنان یک مجموعه شود، استفاده از کابل آلومینیوم زره دار می‌تواند استاندارد ویژه‌ای را به محل‌کار ببخشد، از این محصول می‌توان در بیشتر محیط‌ها مانند؛ کارخانه‌ها، پمپ بنزین، مکانیکی و حتی تیر چراغ برق استفاده کرد، همچنین می‌توان آن را به صورت زمینی و هوایی به کار برد. بیشتر مصرف کابل آلومینیوم زره دار، در محیط‌هایی است، که در معرض نیروی‌های آسیب رسان خارجی باشد، با توجه به جنس آلومنیومی آن، معمولا در برق فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس باید هنگام استفاده به موارد زیادی توجه داشت، در صورت استفاده غیراستاندارد، می‌تواند زیان‌های جبران نشدنی به بار آورد، و به کارکنان و بخش‌های مختلف یک مجموعه آسیب جدی بزند، البته این نوع کابل‌ها در برابر عوامل طبیعی همچون؛ باران، گرما، سرما و فشار زیاد مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

ساختار کابل آلومینیوم زره دار

ساختار کابل‌های ساده از هادی، روکش و عایق بیرونی تشکیل می‌شوند که در کابل‌های زره دار یک لایه غلاف نیز به آن افزوده شده است.

هادی

این بخش که مهم‌ترین قسمت کابل است و وظیفه‌ی انتقال جریان را بر عهده دارد، از دو یا چند سیم تشکیل می‌شود. سیم‌ها می‌توانند به‌صورت مفتولی، نیم افشان و یا افشان باشند. کابل زره دار آلومینیومی همان‌طور که از نامش پیداست، از هادی آلومینیومی ساخته می‌شود و معمولا به‌صورت نیمه افشان و به صورت فشار متوسط یا ضعیف، ساخته می‌شوند.

روکش هادی

وظیفه اصلی روکش در کابل‌ها، ایجاد یک فاصله مناسب محافظتی میان اجزای داخلی و خارجی آن است، معمولا روکش این نوع کابل از جنس PVC یا XPLE می‌باشد، که برای پوشش هر کدام از سیم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زره یا آرمور

غلاف نیز نوعی روکش است که در این کابل‌ها استفاده می‌شود، جنس آن فلزی و عمدتا از آلومینیوم یا سرب می‌باشد. در رابطه با این بخش کابل‌ها باید گفت که محل قرار گیری آن، بر روی عایق است.

روکش یا غلاف بیرونی

عایق در واقع نقش محافظت از کابل را در برابر برخی عوامل دارد، معمولا جنس عایق‌ها نیز از جنس PVC و یا XLPE است، اما برای مقاومت دمایی بیشتر، گاهی اوقات کابل‌ها را با عایق سیلیکونی می‌پوشانند و به طوری است که از اجزای کابل در برابر آتش سوزی و رطوبت محافظت کند، می‌توان گفت عایق مناسب می‌تواند باعث افزایش طول عمر و کارایی کابل آلومینیوم زره دار شود.

با پیشرفت روزافزون تکونولوژی، روز به روز کارایی این محصول افزایش پیدا می‌کند، درست است که کاربرد اصلی آن در مکان‌های صنعتی می‌باشد، اما امروزه در برخی مکان‌های عمومی که مردم رفت و آمد می‌کنند نیز از این کابل‌ها استفاده می‌شود، در طول سال به خصوص در فصل گرما آمار برق گرفتگی و آتش سوزی بسیار بالا می‌رود، در بیشتر موارد نیز، استفاده از کابل نامناسب و غیراستاندارد، موجب مرگ و میر می‌شود، میتوان با انتخاب کابل آلومینیوم زره دار مناسب و با کیفیت هزینه‌های مادی و جانی را کاهش داد. در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم، شما را با تمامی ویژگی‌های این نوع کابل‌ها آشنا کنیم، تا همه ما بتوانیم همواره در زندگی مصرفی بهینه و ایمن را از برق داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *