وبلاگ

معرفی انواع لوله فلکسیبل

انواع لوله فلکسیبل

انواع لوله فلکسیبل که با نام لوله خرطومی نیز شناخته‌می‌شود، یکی از مهم‌ترین لوله‌ها است که‌ از کانال‌های انعطاف پذیری ساخته می‌شود و کاربردهای مختلفی دارد. معمولاً از این لوله‌ها برای محافظت از سیم‌های برق یا عبور دادن بهتر برخی مواد استفاده‌می‌کنند. این لوله‌ها را از متریال‌های مختلفی می‌سازند، اما معمولاً مهم‌ترین جنس آن pvc است که مقاومت و استحکام بالایی دارد و به همین دلیل می‌تواند از مواد و تجهیزات به خوبی محافظت کند. در حال حاضر شاهد ساخت و تولید انواع لوله‌های فلکسیبل هستیم که نیاز است تا شما قبل از خرید با آنها آشنا شوید. در ادامه‌ این مقاله از برق کوشان، اصلی‌ترین انواع این لوله‌های پرکاربرد و مهم را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع لوله فلکسی بل

از بهترین برندهای تولید کننده لوله فلکسیبل رهاورد را می‌توان نام برد. لوله‌های فلکسی بل دارای انواع گوناگون دارند که در زیر آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

لوله فلکسیبل انتقال هوا

لوله‌های فلکسیبل انتقال هوا معمولاً دارای قطر زیادی بوده و می‌توان از آنها در مکان‌های مختلف مانند صنعت تهویه مطبوع، کارخانه و کارگاه‌های تولیدی، مراکز پزشکی، صنعت چوب، رستوران‌ها، پاساژها، گلخانه‌ها، کارخانجات نساجی و…. استفاده کرد. انواع لوله‌های فلکسیبل انتقال هوا دارای جنس‌های مختلفی هستند؛ ولی معمولاً آنها را از الیاف پلی استر روکش شده با PVC، به همراه فنرهای فولادی مقاوم تولید می‌کنند. به نوعی این تجهیزات جزء لوله فلکسیبل روکش دار با کیفیت بالا به حساب می‌آیند. استفاده‌از فلکسیبل انتقال هوا می‌تواند مزیت‌های فراوانی داشته باشد. برای مثال وزن سبک، انعطاف پذیری زیاد، مقاومت در مقابل ارتعاش و استحکام کششی زیاد، برخی از مهم‌ترین مزیت‌های انواع لوله فلکسیبل انتقال هوا هستند.

 

لوله فلکسیبل هوا

 

لوله فلکسیبل اسپرینکلر

این لوله‌های فلکسیبل نیز یکی از مهم‌ترین لوله‌های انعطاف پذیر هستند که معمولاً از آنها در سیستم اطفاء حریق اتوماتیک ساختمان‌ها استفاده‌می‌شود. لوله فلکسیبل اسپرینکلر معمولاً بسیار نازک هستند و به‌ میله‌های براکت و بست‌های نگهدارنده جهت افزایش ایمنی متصل می‌شوند. در نظر داشته‌باشید انواع لوله فلکسیبل اسپرینکلر، سایز و ابعاد مختلفی دارد. به همین دلیل می‌توان برای انواع سیستم‌های اطفاء حریق یا حتی موارد دیگر از آنها استفاده کرد.

این لوله‌ها مزیت‌های فراوانی دارند؛ برای مثال استفاده‌ از آنها سبب کاهش هزینه‌های ناشی از لوله کشی پروژه شده و در نتیجه از افت آب جلوگیری می‌کنند. همچنین در سقف‌های کاذب قابلیت نصب دارند و معمولاً از جنس استنلس استیل ضد زنگ هستند که مقاومت و استحکام زیادی در مقابل خوردگی دارد. این لوله‌های فلکسیبل خمش و انعطاف پذیری زیادی دارند. به همین دلیل در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

لوله فلکسیبل الاستومری

در مورد لوله فلکسیبل با عایق الاستومری باید بگوییم که‌ این لوله‌ها از پلیمرهای خاصی تولید، و به راحتی نصب می‌شوند. علاوه بر این، به عنوان یک عایق گرما و صدا نیز به حساب می‌آیند. از این لوله‌های خرطومی در سیستم مکنده و دمنده ساختمان مسکونی یا مکان‌های صنعتی و تجاری استفاده‌ می‌شود.

در حال حاضر برای انتقال هوای سرد و گرم و همچنین شکستن صدای مکنده‌ها و دمنده‌های هوا، این نوع لوله‌ها به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع لوله فلکسیبل الاستومری دارای سه لایه مختلف هستند که لایه داخلی و بیرونی از فویل آلومینیوم بوده و لایه‌میانی یا همان اصلی از فلکسیبل الاستومری ساخته شده‌است. جالب است بدانید این نوع لوله‌ها می‌توانند به راحتی دمای ۳۰- تا ۱۱۰+ درجه سانتیگراد را تحمل کنند.

 

لوله فلکسیبل الاستومری

 

لوله فلکسیبل برزنتی

لوله فلکسیبل برزنتی از دو لایه‌ اصلی ساخته می‌شود. از این نوع لوله‌ها جهت انتقال هوا و ذرات مختلف در سیستم‌های مکنده و دمنده‌ استفاده‌ می‌کنند. این لوله‌ها را از الیاف پلی استر با یک روکش پی‌وی‌سی و معمولا در قطرهای ۵ تا ۵۰ سانتی متر تولید می‌کنند. لوله‌های فلکسیبل برزنتی می‌توانند محدوده دمایی ۱۰- تا ۶۰+ را تحمل کنند. همچنین در مقابل فشار بالا، رطوبت و آب نیز به خوبی مقاومت می‌کنند. در حال حاضر از این لوله‌ها در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، صنایع بهداشتی، کارخانه‌های مواد خوراکی و غذایی استفاده‌ می‌کنند.

لوله فلکسیبل استیل

در کنار افزایش استفاده‌از لوله فلکسیبل پلاستیکی، انواع لوله‌ فلکسیبل استیل نیز کارایی زیادی دارند. این نوع لوله فلکسی بل معمولا در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که با کمبود فضا روبرو هستند و نمی‌توان از کانال‌ها و لوله‌های بسیار بزرگ استفاده کرد. لوله‌های فلکسیبل با جنس استیل در مقابل حرارت بسیار مقاوم اند و دچار زنگ زدگی، لکه‌گیری و خوردگی نمی‌شوند. این نوع لوله‌ها معمولاً در مقابل مواد سمی و خورنده بسیار مستحکم هستند. به همین دلیل می‌توان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد. در نظر داشته باشید انواع لوله‌های فلکسیبل استیل از ترکیب فولاد با کربن کم و عنصر کروم تهیه‌ می‌شوند. همچنین می‌توانند دماهای بسیار بالا تا ۶۵۰+ درجه سلسیوس را تحمل کنند. در حال حاضر از این لوله‌ها برای منتقل کردن اکثر سیالات صنعتی استفاده‌ می‌کنند.

 

لوله فلکسیبل استیل

 

لوله فلکسیبل آلومینیومی

انواع لوله فلکسیبل آلومینیومی دارای چند لایه تقویت شده‌است که یک ورق پلی استر نیز روی آن قرار دارد. معمولاً لوله‌های آلومینیومی می‌توانند تا دمای ۱۲۰ درجه را تحمل کنند. همچنین نسبت به برخی لوله‌های فلکسیبل و انعطاف پذیر فضای کمتری را اشغال می‌کنند. در حال حاضر می‌توان در محیط‌های بهداشتی، مجتمع‌های تجاری و ساختمان‌های اداری و مسکونی جهت مکش و دهش هوا از این لوله‌ها استفاده کرد. این لوله‌ها به راحتی جمع می‌شوند. نصب کردن آنها نیز در مکان‌های مختلف کاری راحت است.

لوله فلکسیبل پلی اتیلن

لوله‌های فلکسیبل پلی اتیلنی دارای سه لایه‌ اصلی هستند که لایه بیرونی و داخلی آنها از جنس آلومینیوم است و لایه‌ میانی جنسی از پلی اتیلن دارد. این لوله‌ها نیز مقاومت بالایی در مقابل نفوذ حرارت و رطوبت دارند. معمولا از آنها در سیستم‌های تهویه بزرگ یا ساخت و تولید تجهیزات ورودی و خروجی هوا استفاده‌ می‌کنند. ابعاد این لوله‌ها بین ۴ تا ۲۰ اینچ است و می‌توانند دمای ۲۰- تا ۱۰۰+ درجه را تحمل کنند؛ همچنین انعطاف پذیری فراوان و قابلیت نصب راحتی نیز دارند.

لوله فلکسیبل برق

در مورد لوله فلکسیبل برق باید بگوییم که‌ این تجهیزات، سیم و کابل برق را از داخل خود عبور می‌دهند و باعث پوشش و محافظت از کابل‌ها در تاسیسات برقی می‌شوند. استفاده‌ از انواع لوله فلکسیبل برق باعث می‌شود تا سیم‌های برق از رطوبت، گرد و غبار و هرگونه آسیب فیزیکی در امان باشند. به علاوه از ایجاد هرگونه مشکل و خسارت‌های مالی و جانی جلوگیری می‌کنند. در حال حاضر لوله و کانال‌های فلکسیبل برقی جهت تولید سیستم‌های دوربین مداربسته، سیستم‌های روشنایی، فیبر نوری و…. مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها در دو نوع ساده و عایق‌دار عرضه می‌شوند که هر کدام از آنها می‌تواند کاربرد مخصوص به خود را در صنایع مختلف داشته‌باشد.

 

لوله فلکسیبل برق

 

لوله فلکسیبل پی وی سی

لوله‌های فلکسیبل پی وی سی جزو انعطاف پذیرترین انواع لوله فلکسیبل است که معمولاً از پلی وینیل کلراید ساخته‌می‌شوند. این نوع لوله‌ها دارای مقاومت زیاد و قیمت کمی هستند که‌ از آن در سیستم‌های تهویه مطبوع و انتقال مواد مختلف در صنایع گوناگون استفاده‌می‌شود. لوله‌های PVC گزینه خوبی برای عبور مواد شیمیایی قوی و حلال‌های اسیدی نیستند؛ اما با این حال می‌توان در اکثر صنایع از آنها استفاده کرد. معمولاً این لوله‌ها را در شاخه‌های ۶ متری تولید می‌کنند اما امکان سفارش آنها در اندازه و ابعاد دیگر نیز وجود دارد.

لوله فلکسیبل خرطومی

لوله فلکسیبل خرطومی کاربردهای ویژه‌ای دارد و در حال حاضر به دلیل انعطاف پذیری زیاد و داشتن شیارهای متعدد، می‌تواند برای لوازم مختلف یا جابجایی مواد و نگهداری سیم‌ها در تجهیزات و در صنایع متعدد مورد استفاده قرار بگیرد. انواع لوله فلکسیبل خرطومی دارای یک روکش مقاوم است که سبب افزایش استحکام و ماندگاری این نوع لوله‌ها می‌شود. در حال حاضر و برای افرادی که به دنبال خرید لوله فلکسیبل برای کولر هستند، نوع خرطومی می‌تواند مناسب باشد.

 

لوله خرطومی پلی اتیلن

 

نحوه‌ انتخاب لوله فلکسیبل بر اساس کاربرد

نکات و پارامترهای مشخصی برای انتخاب انواع لوله فلکسیبل وجود دارد که شما باید بر اساس کاربرد مورد نظر آنها را انتخاب و خریداری کنید. برای مثال موارد زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین نوع لوله‌های فلکسیبل را خریداری کنید.

به‌ استاندارد صنعت مورد نظر توجه کنید

هر صنعتی با توجه به شرایط کاری متفاوت، نیازمند اتصالات و لوله‌های مختص خود هستند. شرایطی نظیر اسیدی یا بازی بودن سیال و دمای آن، مواردی هستند که بایستی در هنگام تهیه لوله‌های فلکسیبل، در نظر گرفته‌شوند. صنایع مختلف، دارای استانداردهای خاص خود هستند که‌ این موضوع در هنگام تهیه تجهیزات مختلف نظیر لوله‌ها نیز باید رعایت شود.

دما و فشار مواد یا محیط

دما و فشاری که لوله‌های فلکسیبل قرار است تحت آن مورد استفاده قرار بگیرند، بایستی در انتخاب لوله مناسب، لحاظ شود.

به نوع سیستم خود توجه کنید

نوع سیستم تاسیسات و سهولت نصب و قرارگیری لوله‌ها نیز باید لحاظ شود. همچنین امکان دسترسی برای عیب یابی و تعمیرات هم باید در نظر گرفته‌شود.

کیفیت و سایز لوله‌ها

با توجه به کاربرد و موادی که قرار است در آن جریان داشته‌باشد یا اینکه‌ از آن محافظت شود، باید از لوله‌هایی با جنس و مقاومت مناسب استفاده کرد. لوله‌های فلکسیبل فلزی، سیلیکونی و فلور و پلیمر انواع مختلف لوله‌های فلکسیبل را تشکیل می‌دهند که هر کدامشان کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند. سایز لوله نیز موضوع مهم دیگری است که در انتخاب مدل مناسب، بایستی حتماً به آن دقت کرد.

با درنظر گرفتن تمام مواردی که در بالا گفتیم، می‌توانید به راحتی نوع لوله فلکسیبل مورد نظر خود را خریداری نمایید. انواع لوله فلکسی بل شامل برزنتی، آلومینیوم، الاستومری، پی وی سی و… هستند که هر یک با توجه به ساختار و نوع مواد اولیه مورد استفاده در آنها، برای صنایع مختلف مورد استفاده هستند. همچنین می‌توانید هر یک از این انواع flexible pipe را از فروشگاه برق کوشان خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *