وبلاگ

سایزبندی لوله فلکسیبل و نحوه اندازه گیری آن

سایز بندی لوله فلکسیبل

در حال حاضر در پروژه‌های عمرانی و ساختمان سازی در حجم بالایی از کابل و سیم‌های گوناگون استفاده می‌کنند. به دلیل اهمیت فراوانی که این سیم و کابل‌ها برای ساختمان دارد، محافظت از آنها در برابر آسیب‌های احتمالی، مهم است. امروزه جهت محافظت از سیم و کابل‌ها به ابزارهایی مانند لوله‌های فلکسیبل احتیاج داریم. با توجه به کاربرد گسترده، انواع و سایزبندی لوله فلکسیبل بسیار متفاوت است و بر حسب نیاز، می‌توان از مدل و سایز مناسب آن، استفاده کرد. سایزهای مختلف لوله فلکسیبل را می‌توانید از فروشگاه برق کوشان خریداری نمایید.

این لوله‌ها از نظر شکل ظاهری خرطومی شکل هستند و به دلیل انعطاف پذیری بالا می‌توانند به خوبی از انواع سیم‌ و کابل در هر اندازه و ضخامتی محافظت کنند. توجه به سایزبندی لوله فلکسیبل از مهمترین مواردی است که در استفاده بهتر و محافظت هرچه بیشتر از سیم و کابل‌ها کمک می‌کند. برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد سایزهای مختلف لوله‌های فلکسیبل به دست بیاورید، بهتر است تا پایان این بخش همراه ما باشید.

 

خرید لوله فلکسیبل

 

سایزهای مختلف لوله فلکسیبل

به طور کلی در نظر گرفتن سایزبندی لوله فلکسیبل باعث می‌شود تا کاربران بتوانند بهترین محصولات را خریداری کنند. سایز لوله فلکسیبل برق از لوله‌های دیگر مهمتر است. بنابراین کاربران باید هنگام خرید به آن توجه ویژه‌ای داشته‌باشند. در نظر داشته‌باشید این لوله‌ها سایزهای مختلفی دارند و حتی خریداران می‌توانند بر اساس نیاز خود آنها را سفارش دهند.

اما متداول‌ترین سایزهای این تجهیزات شامل سایز ۴، ۶، ۹، ۱۱، ۱۳، ۱۶، ۲۱، ۲۵، ۲۹، ۳۶، ۴۲، ۴۸، ۵۲، ۶۳، ۷۵، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۵۰ و…. است. این سایزبندی جزو سایزهای استاندارد هستند و معمولاً فروش آنها در بازار نیز زیاد است. البته اگر برای استفاده‌های مختلف مانند سیم‌های برق یا سیم‌های دوربین مدار بسته نیاز به لوله فلکسیبل با سایزهای دیگری دارید، به راحتی می‌توانید آنها را سفارش دهید. اما سایزهایی که گفته‌شد در بازار موجود است و به راحتی قابل خریداری می‌باشد.

 

 

سایزبندی لوله فلکسیبل

نحوه اندازه گیری لوله فلکسیبل

موضوعی که در مورد سایزبندی لوله فلکسیبل باید بدانید این است که در چهار مرحله کلی می‌توان اقدام به محاسبه و اندازه‌گیری سایز این لوله‌ها کرد. در ادامه هر کدام از مراحل را به صورت مختصر برای شما توضیح می‌دهیم:

مرحله اول

در مورد اندازگیری هر نوع لوله فلکسیبل از جمله سایز لوله فلکسیبل برق در مرحله اول نیاز است تا مساحت اتاق و پس از آن ارتفاع آن را به طور کامل از کف تا سقف محاسبه کنید. توجه داشته‌باشید اندازه‌گیری دقیق مساحت و ارتفاع می‌تواند به استفاده بدون مشکل از این لوله‌ها کمک زیادی کند.

مرحله دوم

در مرحله دوم نیاز است تا اعداد به دست آمده را در یکدیگر ضرب کنید. این کار باعث می‌شود تا حجم فضا مشخص شود؛ به طور مثال اگر طول اتاق ۱۲ فوت و عرض آن ۱۰ و ارتفاع آن ۸ فوت است، شما باید هر سه عدد را در یکدیگر ضرب کنید. عدد به دست آمده یعنی ۹۶۰ نشان دهنده حجم فضا است. برای اینکه سایزبندی لوله فلکسیبل را به طور دقیق به دست بیاورید، نیاز است اعداد اعشاری را نیز استفاده کنید.

مرحله سوم

در مرحله سوم شما باید عدد نهایی که از حجم فضا به دست آورده‌اید را در نرخ تهویه هوا ضرب نمایید. به این صورت که اگر انتظار دارید ۴ بار تهویه هوا در فضا انجام شود، باید عدد قبلی که ۹۶۰ بوده را در ۴ ضرب کنید. عدد به دست آمده یعنی ۳۸۴۰، میزان تهویه مورد نیاز را به شما نشان می‌دهد.

مرحله چهارم

در مرحله آخر نیاز است تا مولفه cfm را به دست بیاورید. برای این کار باید عدد میزان تهویه که ۳۸۴۰ بود را به عدد ۶۰ تقسیم کنید. در مورد اصطلاح cfm باید بگوییم که این عبارت به معنی علامت اختصاری فوت مکعب در هر دقیقه است. در نتیجه با توجه به محاسباتی که انجام دادید و عددی که از تقسیم بندی نهایی به دست می‌آید، متوجه می‌شویم که نیاز به خرید لوله‌های ۶ اینچی برای محافظت هرچه بیشتر از سیم و کابل‌ها داریم.

 

اندازه گیری لوله فلکسیبل

 

کاربرد لوله فلکسیبل بر اساس سایزبندی

لوله‌های فلکسیبل به طور عمده برای پوشش سیم و کابل‌ها در پروژه‌های ساختمانی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از این لوله‌ها، امکان آسیب‌های فیزیکی به سیم‌ها در حین تکمیل ساخت و ساز، بسیار کم شده‌است. همچنین بعدها نیز امکان عیب‌یابی و تعویض سیم‌ها، فراهم خواهد بود. در مجموع، به خاطر قابلیت‌هایی که کابل‌های فلکسیبل در سیستم برق کشی ساختمان دارند، تقریبا در تمامی ساختمان‌ها و پروژه‌های عمرانی، از آن‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر محافظت از سیم و کابل‌ها در برابر آسیب‌های فیزیکی، این لوله‌ها در محیط‌هایی که نور خورشید و رطوبت می‌توانند سبب آسیب به سیم‌ها شوند نیز کارایی مناسبی دارند. مدل‌های روکش دار لوله‌های فلکسیبل، برای محیط‌های خارجی و مدل‌های بدون روکش نیز برای فضاهای داخلی که در معرض نور شدید خورشید، آب و رطوبت و ضربات نیستند، کارایی دارند.

در نظر داشته باشید که انتخاب صحیح سایز لوله فلکسیبل برق به حجم سیم‌های عبوری بستگی دارد. پس نباید قطر مجموعه‌ی سیم‌ها دقیقا اندازه‌ی لوله باشد و کمی فضای بیشتر برای حرکت آزادانه‌تر و جابجایی راحت‌تر سیم‌ها، باید در نظر گرفته‌شود. در یک پروژه سیم‌کشی، ممکن است بر اساس حجم بیشتر سیم‌ها در مسیرهای اصلی، به سایزهای مختلفی از لوله‌های فلکسیبل نیاز داشته‌باشید. با توجه به اینکه این لوله‌ها در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند، به راحتی می‌توانید سایز لوله فلکسیبل برق مورد نیاز را به‌ کار ببرید. همچنین با توجه به قیمت پایین‌تر لوله‌های با سایز کوچک‌تر، به‌کارگیری سایز ایده‌آل در هر بخش، از نظر اقتصادی به‌صرفه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *