وبلاگ

مهمترین نکات خرید سیم برق

مهم ترین نکات خرید سیم برق

یکی از اولین الزامات برای انتقال برق بین دو نقطه سیم برق است. یک سیم مناسب حاوی الکترون‌های آزاد است که به سرعت یک بار الکتریکی را حرکت می‌دهند. هر کاربرد بسته به نیاز تهیه منبع تغذیه، نیاز به کابل‌های مختلفی دارد. به همین دلیل کارشناسان و افرادی که قصد انجام جراحی برق را دارند به دنبال راهنمای خرید کابل برق هستند. در این مقاله از برق کوشان به بررسی و معرفی انواع سیم و کابل و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم و به نکات مهم در هنگام خرید می‌پردازیم.

سیم و کابل چیست؟

یکی از موضوعات مهم در راهنمای خرید سیم کشی برق، تعریف سیم و کابل برق است. هر دوی آن‌ها غیر دیفرانسیل هستند و جریان الکتریکی را هدایت می‌کنند و انرژی الکتریکی را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌کنند. با این حال، کابل یک هادی است، اما کابل به صورت ترکیبی از سیم و سری سیم است و قدرت انتقال بالایی دارد.

انواع کابل

با توجه به توانایی انتقال انرژی الکتریکی، کابل‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:
فشار کم
◀ فشار قوی
◀ فشار متوسط

نکتات مهم راهنمای خرید کابل برق

هنگام خرید و انتخاب کابل برق به نکات زیر توجه کنید:

نکات مهم خرید کابل برق

1. کابل قطب فشار قابل قبول

از انواع کابل‌های فشار قوی می‌توان به کابل‌های روغن و SF ۶ که در بازار به فروش می‌رسد اشاره کرد. کابل ولتاژ بالا یا HV کابل قدرتمندی است که توان زیادی را منتقل می‌کند و از نظر استحکام و چگالی قدرتمند است. در پروژه‌ای که طول کابل مورد استفاده طولانی است و قرار است کابل در شرایط سخت فیزیکی قرار گیرد، کابل روغن و SF ۶ برای این کار مناسب‌تر است، زیرا نوع کابل این قابلیت تحمل ۳۰۰۰۰ ولت و بیشتر را دارد. . در مورد ولتاژ غیرفعال، یک کابل کشش متوسط ​​بین دو کابل کشش بالا و پایین قرار دارد. این نوع کابل ولتاژهای بین ۶۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ ولت را تحمل می‌کند و برای استفاده در خطوط هوایی مناسب است. این کابل عمدتاً در کاربردهای انتقال برق سه فاز و تک فاز استفاده می‌شود.

2. به نوع کابل توجه کنید

نکته بسیار مهم دیگر در خرید سیم و کابل، توجه به جنس هادی کابل است. زمانی که سبکی کابل برق مورد نظر باشد، کابل آلومینیومی برای این پروژه مناسب است. اما به دلیل مقاومت الکتریکی بالا و اکسیداسیون کند در هوا توصیه نمی‌شود. کابل مسی به دلیل قیمت مناسب و مقاومت الکتریکی کم گزینه مناسبی برای انتقال نیرو است و کابل مسی برای پروژه‌هایی که رطوبت و عناصر اکسید کننده وجود دارد مناسب است.

3. کابل تک یا چند لایه

دو نوع سیم و کابل برق از نظر تک هسته‌ای یا چند هسته‌ای وجود دارد:
کابل برق سیمی یا سفت
این کابل قادر است ولتاژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت را تحمل کند. ساختار آن از هادی‌هایی به نام سیم خشک و سیم غیر قابل انعطاف ساخته شده است. این کابل یک سیم دارد. عایق دور یک رشته سیم در کابل افشان باز است.
کابل لایتنینگ یا چند هسته‌ای
سیم کش یکی از اجزای مهم در انواع سیم کشی‌های برق است. جنس این نوع کابل برق مس یا آلومینیوم است که بیشتر در صنعت استفاده می‌شود. این کابل برای تعمیر لوازم برقی خانگی مناسب است. این سیم از چندین رشته سیم مسی الکتریکی مجزا تشکیل شده است که توسط یک عایق در کنار هم نگه داشته شده اند. عایق آن از پلیمر نوع p می‌باشد. v c است رایج‌ترین استفاده از کابل‌های لایتنینگ در تلویزیون یا تجهیزات ویدئویی است.

4. کابل جفت شده

یکی از انواع کابل‌های قابل استفاده در پروژه‌های مخابراتی زمینی و هوایی کابل جفت تابیده است. این کابل به صورت جفت ساخته شده است تا اثر تداخل را کاهش دهد. کابل جفت اگر عایق باشد و با روکش مشکی پوشانده شود از پلی اتیلن ساخته شده و کابل جفت ارت است اما اگر خاکستری باشد PVC و کابل جفت آنتن است. نام دیگر این کابل دو جفت است که شامل دو رشته سیم است. در پروژه‌هایی که امکان نویز وجود دارد، ترجیحاً از جفت کابل‌هایی که دارای روکش فلزی هستند استفاده شود. کابل چهار زوجی که دارای چهار سیم است، ظرفیت انتقال ولتاژ بیشتری دارد که در سیم کشی تلفن در ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود. کابل هشت جفتی برای سیم کشی تصویر آیفون نیز استفاده می‌شود.

5. عایق سیم را در نظر بگیرید

با افزایش کیفیت و استحکام انتقال انرژی سیم، عایق سیم از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار بوده و مقاومت بهتری در برابر شرایط محیطی خواهد داشت. PVC، TPR، پلی اتیلن یا XLPET، لاستیک از بهترین عایق‌ها هستند.

6. قطر سیم برق

مهم‌ترین نکته در راهنمای خرید سیم برق، قطر سیم و اندازه کابل برق است. برخی از پرکاربردترین سیم‌ها در ساخت سیم کشی عبارتند از:
سیم ارت: ۲۵ میلی متر مربع
◀ میدان الکتریکی: ۲.۵ میلی متر مربع
◀ قطب به سیم متر: مربع ۶ میلی متر
انشعاب تجهیزات خنک کننده: ۱.۵ میلی متر مربع
◀ انشعاب کولر گازی: چهار میلیمتر مربع

انواع قطر سیم برق

7. به ظاهر کابل توجه کنید.

  • آخرین مرحله راهنمای خرید سیم برق، توجه به ظاهر سیم یا کابل است. نکات مورد نیاز برای این مقاله عبارتند از:
  • سیم برق نباید خراشیده یا خم شود.
  • سیم و کابل باید دارای هولوگرام UL و علامت مشترک باشند.
  • منبع تغذیه باید دقیقاً در مرکز پوشش ایزوله قرار گیرد.
  • قطر مقره نمی‌تواند بیشتر از قطر هادی باشد.
  • نام تجاری قابل اعتماد که شامل علائم و مشخصات کابل‌ها می‌شود.
  • وزن زیاد سیم به معنای کیفیت بالای آن نیست، حتما به جنس سیم و قدرت انتقال آن توجه کنید. و در نهایت در هنگام انتخاب و خرید سیم یا کابل برق باید تمامی این نکات را رعایت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *